tiistai 8. tammikuuta 2013

Päivä 9. Kambodza, Kratie - dolphin watching, kirj. Mumsku+Paapu

Varasimme Don det:iltä turisti-officesta bussimatkan välille Nakasong-Kratie. Lähdimme aamulla varhaisella pitkähäntäveneellä klo 7.30 mantereen puolelle (~1,5 €). Siellä odottelimme jonkin aikaa paikallisessa matkoja järjestävässä puljussa ja täytimme viisumihakemukset  Kambodzan puolelle. Puljun työntekijät kertoivat, että tällä tavalla etukäteen täytettyjen viisumien kanssa olisi huomattavasti nopeampaa ja vaivattomampaa ylittää Kambodzan raja. Tästä tietenkin joutui maksamaan muutaman dollarin ylimääräistä, mutta homma toimi moitteettomasti, joten se ei meitä haitannut. Kambodzan viisumia varten tarvitsimme yhden passikuvan.

Saavuimme iltapäivällä Kratieen. Bongasimme Lonely planet:ista siistin Heng Heng guesthouse:n ja varasimme sieltä majoituksen itsellemme kahdeksi yöksi. Otimme vielä myöhemmin iltapäivällä tuk tuk kyydin delfiinien katselualueelle. Aurinkokin alkoi laskea sopivasti ja se oli kuulemma paras ajankohta bongata näitä harvinaisia makeanveden delfiinejä. Delfiinien katselualueella pörräsi kymmenkunta pitkähäntävenettä. Delfiinikanta oli laskenut noin 1000:sta yksilöstä 70:een sodan aikaisten öljynpyyntien vuoksi. Alue, jolla delfiinit pyörivät oli laaja. Näimme kuitenkin laskujemme mukaan yli kymmenen pyrstöä tai selkää, ja yhden delfiinin näimme alle 10 metrin päästä. Takaisin guesthouse:lle  ajellessamme poikkesimme vielä eräällä kukkulan laella olevalla temppelillä. Alkoi olla jo pimeätä ja se teki temppelistä aika jännittävän paikan. Huipulla näkyi noin 20 cm pitkä lisko, joka piti aikamoista ääntelyä. Liskojen ääntely kuulostaa vähän lintujen ääntelyltä, mutta hieman dinosaurusmaisemmalta. Kratie:ssa kävimme reissun ensimmäisillä burgereilla ja totesimme, että tulevaisuudessa pysyisimme paikallisessa ruoassa.