maanantai 14. tammikuuta 2013

Päivä 15. Phnom penh - Sihanoukville kirj. Mumsku

"Älä koskaan sano ei koskaan." Tällä kertaa bussit eivät olleetkaan meidän eduksemme myöhässä, vaan lähtivät ajallansa. Me myöhästyimme edellisenä iltana varaamastamme kello 7.00 bussista aamuruuhkien ja miesten hitaan jumiaamun takia. Saimme kuitenkin vaihdettua liput (6$) ilman lisäkuluja seuraavaan mahdolliseen bussiin, joka lähti kahdeksalta. Olimme perillä Sihanoukvillen bussiasemalla noin klo 13.00. Olimme bussissa katsoneet Lonely planet:ista majoituksia etukäteen ja halusimme yöpyä Ocheteaul beachin läheisyydessä. Otimme prätkätaksit bussiasemalta lähemmäs rantaa ja päädyimme G.S.T nimiseen guesthouseen (7$/huone). Tarkoituksenamme oli yöpyä täällä vain yksi yö. Olimme suunnitelleet seuraavalle päivälle Kambodzan rannikon valloittamista scoottereilla.

Kävimme ihailemassa merta Ocheteaul rannalla ja Paapu pääsi onnellisena miehenä polskuttelemaan aaltoihin ja aiheuttamaan minussa ja Samuelissa kateutta. Olimme nimittäin unohtaneet uimavermeet guesthouselle, vaikka tiesimme suuntaavamme rannalle. Kävelimme ympäriinsä ja kävimme katsomassa rannan hiukan hienompia majoitusvaihtoehtoja ja merenranta bungaloweja. Rannan lähellä olevat majoitukset olivat huomattavasti arvokkaampia kuin meidän vaatimaton huoneemme G.S.T guesthousessa. Päätimme kuitenkin tässä vaiheessa tyytyä hiukan vähempään ja jättää luksustelut myöhemmälle.

Illalla vuokrasimme scootterit (5$/päivä/) ja lähdimme ajelemaan kohti Victory beach:ia. Tällä matkalla tapasimme suloisen apinalauman. Meidän piti oikein pysähtyä ihailemaan näitä vekkuliveijareita. Mukana apinajengissä oli muutamia vähän isompia kavereita ja useampi ihana pieni söpöläinen. Olimme ilmeisesti osuneet paikalle juuri sopivasti apinoiden iltaruokailun aikaan, sillä hetken siinä metsikön reunassa pörrättyään apinat lähtivät yksi toisensa jälkeen takaisin kohti metsikköä.

Apinointia Sihanoukvillessä.

Söpöläiset iltapalaa haukkaamassa.

Victory beach:illa meno oli tosi hiljaista. Vain tuhannet pikkuravut  jaksoivat uurastaa rannalla hiekkaan tekemissään koloissa. Ne puhdistivat kotiaan tuomalla aina pienen hiekkapallon kolonsa suuaukon ulkopuolelle. Näistä lukuisista rapujen koloista ja hiekkapalloista muodostui rannalle upeita kuvioita.  Joimme oluet Victoryllä ja lähdimme takaisin kohti "omaa" rantaa.

Isompi rapuherra.
Aurinko laskee Victory beach:illa.

Iltauinnilla auringon laskiessa.

Käytiin Big easy nimisen guesthousen ravintolassa syömässä ja kuuntelemassa livemusaa. Hinta kohtasi laadun tässä ravintolassa todella hyvin. Red curry possulla oli suosikkini. Tämän loistavan illallisen jälkeen Paapu halusi käydä vielä Utopia nimisessä reppureissaajien suosimassa baarissa. Enhän minä siellä viihtynyt viittä minuuttia kauempaa. Ehdotin pojille, että he voisivat jäädä Utopiaan ja minä voisin lähteä jo kämpille. Lopulta päädyimme kaikki siihen lopputulokseen, että olimme liian selviä tähän utopistiseen menoon :) Lähdimme guesthouselle nukkumaan kunnon yöunet.