sunnuntai 6. tammikuuta 2013

Päivä 6. Don Det - Don Kong, kirj. Paapu

Tubeilijat selvisivät ilman mieshäviöitä. Kävimme vielä edellisiltana tutustumassa paikalliseen yöelämään. Näimme myös jonkinlaisen kukkokaupankäynnin, jossa kukkoja punnitettiin tarkkaan ja tutkailtiin. Lienikö kukko menossa kanalahaaremin hoitajaksi vai gladiaattoriksi kukkotappeluun. Vai yksinkertaisesti huomiseen päivällispöytään. Yöllä eräs kukko aloitti ulkovessassa vieraillessamme klo 2:00 kukkojen kiertokirjeen, joka sai kaikki kukot ketjussa kiekumaan. Tästä tulikin mieleemme, että mistäköhän kukot tietävät, koska tulee ruveta kiekumaan?

Aamulla lähdimme vaihtamaan bungalowia. Edellisyön 2 € majoitus oli toki joenvarsiriippumattoauringonlaskumaisemineen miljööltään perfect. Siihen vielä bonuksena vessakäyntien aikana röhkivä sika. Yksi torakalle tappiolliseksi jäänyt kaksintaistelu piti meidät kuitenkin suunnitelmassa vaihtaa johonkin hitusen tasokkaampaan, koska viettäisimme saarella kuitenkin jokusen yön.

Alkuun vinkiksi voisi sanoa, että jos "varaat" bungalowin, niin maksa check-in heti, tai jätä ainakin kamojasi sisään varaukseksi. "Varasimme" jo edellisiltana bongaamamme bungalowin ja sanoimme aamulla vain hakevamme nopeasti rinkkamme. Kun saavuimme takaisin paikalle, oli asumukset jo täyttyneet muilla backpackereillä. Tällä tapaa varaaminen ei siis toiminut. Löysimme kuitenkin toisen mukavan siistin pikku bungalow villagen 5 €:llä. Täällä "Mama" hoitaa pyykkimme ja ruokamme ja istumme tälläkin hetkellä villagen pikku ravintolan terassilla illallistamassa auringon kohta laskiessa.

Vuokrasimme aamulla pyörät ja lähdimme reggaebaarin kautta kohti Don Khonia. Polkupyöräreitti Don Det:n länsipuolta pitkin oli viihtyisä. Khonilla kävimme putouksilla ja kahdella beachilla. Toisella beachilla pulahdimme uimassakin kieltokylteistä huolimatta. Varoitukset olivat kyllä ihan aiheellisia, sillä virta oli heti hieman rannasta edempänä voimakas. Mutta pulahdus teki enemmän kuin hyvää kuumana päivänä! Joutu ottaan toisen samanlaisen hetken kuivateltua ja intoutui siinä muutakin porukkaa pulahtamaa samassa kohtaa. Saarelle menevän sillan päässä piti maksaa parin euron saarelle pääsy maksu, joka saaren yleisestä siisteydestä päätellen käytettiin ainakin osittain sen siistinä pitämiseksi. Maksuun sisältyi sitten polkupyörien säilytys eripaikoissa vieraillessa.

Pyöräilimme myös delfiinien suojelu- ja bongausalueelle. Vesialue oli laaja ja delfiinejä nähdäkseen olisi pitänyt ottaa pitkähäntävene 60 000 kipalla. Delfiinien näkeminen ei kuitenkaan olisi ollut taattua. joskus joutuisi menemään Kambodzan puolelle asti ja maksamaan tällöin jonkin extrafeen Kambodzan viranomaisille rajan ylityksestä. Päätimme jättää veneilyn väliin ja delfiinit suosiolla rajan tuolle puolen, johon tulisimme kuitenkin kohta suuntaamaan.

Ennen illallista kävimme vielä bungalowissamme oikein omassa suihkussa. Sika ei kuitenkaan ollut nyt röhkimässä jutuillesi takaisin. On sininen hetki.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jos matkakärpänen iski, mutta haet jotain easympää reissua, niin:
Täältähän niitä löytyy ;D

Tai jos et just ny jaksa lähtee reissuun, niin:
Tämäkin on mukavaa ajanvietettä!