torstai 17. tammikuuta 2013

Päivä 19. Sihanoukville - Koh Rong, kirj. Paapu

Aamu alkoi check-outien tekemisellä ja laivalippujen ja majoituksen (1yö) varauksella Koh Rongin saarelle. Olimme kuulleet, että saari olisi usein lähes täyteen buukattu, joten katsoimme parhaaksi varata ensimmäisen yön etukäteen. Saisi sitten rauhassa asettua löytämäänsä mieluisaan mestaan seuraavana päivänä, tulisimmehan kuitenkin vasta iltapäivästä saarelle. Suosituimmilla paikoilla edellisenä iltana tai aikaisin aamusta on helpompi saada mieluisa majoitus, koska sinä päivänä saapuvat eivät ole vielä ehtineet varata parhaita paikkoja.

Bussimatkalla poliisit pysäyttivät meidät kerran ja haastattelivat kuskiamme muutaman minuutin. Ei oikein selvinnyt mistä oli kyse, mutta ilmeisesti halusivat vain oman osuutensa meidän farangien tuomista varoista, koska kuski heille jotain antoi. Muutama muu poliisi pälyili bussinikkunoista. Laivamatkallakin poliisivene pyysi meidän veneen telakoitumaan viereensä. Juuri kun olimme lähes kyljessä kiinni, poliisit viittoilivatkin meidät lähtemään. Olisiko se sitten jokin paniikkitestiratsia ollut.

Venematka meni mukavasti osan ajasta nokkapaalua vasten torkkuen ja löhöillen. Näimme matkalla delfiineitäkin. Jotkin kalat hyppivät meren pintaa pitkin useita metrejä ja jättivät jälkeensä vastaavat renkaat, kun järveen jää leipiä heittäessä. Joissain kohdin merta oli huomattava määrä roskia ja tulikin mieleen, että Kambodzalaiset taitavat pitää merta kaatopaikkanaan. Ei varmaan tiedä hyvää muutaman kymmenen tai sadan vuoden tähtäimellä.

Saarelle saavuttua rantamiljöö näytti viihtyisältä. Veden kirkkaus oli jotain aivan eri luokkaa, kuin rannikolla. Täällähän voi ihan oikeasti snorklata! Rantahiekka oli valkoista ja narskui varpaiden alla kuin pakkaslumi.

Käppäilimme rannan toiseen päähän nauttimaan venesatamaa puhtaammasta merivedestä ja pallottelemaan joksikin aikaa. Kävimme myös katsastamassa aivan rannan päässä olevat Treehouse bungalowit, jotka olivat n. 5m korkeudelle rakennettuja majoja. Aamupalasta oli kuitenkin jo hetki, kun aurinkokin rupesi jo laskemaan, joten menimme illallistamaan Khmer ja Thai mätöt läheiseen Monkey Island nimiseen bungalowikylään.

Ruuan jälkeen hengailtiin hetki Rising Sun guesthousemme terassilla. Tämä paikallisen booking palvelun kautta varaamamme huone oli näkymiltään hieno ja perussiisti, mutta sijaitsi lähellä baareja. Tämä tarkoitti sitä, että täytyisi osata nauttia hieman äänekkäämmästä tuutulaulusta, mikäli aikoisi mennä aikaisin nukkumaan.

Mumsku kuitenkin päätti jäädä tutimaan ja lähdimme Samun kanssa kaksin vielä yksille satamalaiturin päässä olevassa vilkkaimmassa baarissa, joka sekään ei ollut kuitenkaan mikään liian hulinainen. Päädyimme osallistumaan jo tutksi tulleeseen Beer Pong juomapeliturnaukseen, johon ei ilmeisesti voi olla törmäämättä, mikäli viettää iltoja Backpacker party tyyppisissä paikoissa. Tapasimme myös suomalaisen pariskunnan, joka oli jättänyt kesken viidakkovaelluksen saaren auringonlaskun puoleiselle rannalle. Polun lopun laskeutuminen oli ollut likalle liian pelottavan jyrkkä. Tämä seikkailu odottaisi meitä huomenna.

Jos matkakärpänen iski, niin:
tästä on helppo aloittaa ;D

Tai voihan sitä:
himassakin hauskaa pitää!

1. Hyvältä näyttää, kiva että teihinkin on matkakärpäinen purassut! ;)

1. Kyllä tais päästä puraisemaan nyt oikein pahemman kerran :/ Seuraavaa reissua odotellessa... :)